lördag, maj 30, 2009

Mastbrott lönar sig inte!

Saltsjöbaden, Europa Cup 2008

Den nya masten är beställd och Benns arbetar för att få den klar. Kanske kan masta på nästa helg på nationaldagen. Det blev en M66 för att vara på den säkra siden vad gäller styrka och inmätning. Men det kan bli en dyr affär. Svenska sjö har ännu inte förhandlat klart med motpartens bolag Pantenius och motparten hävdar sin oskuld och säger att det var vårat fel. Vad hände med reglerna om styrbord-babord?

Etiketter: ,

fredag, maj 22, 2009

Matbrott och fortsättning

Summering av mastbrott!
  • Svenska sjö är kontaktade
  • Svenska sjö har kontaktat motpartens bolag
  • Än så länge inget svar
  • Benns är kontaktade och tittar på ny mast
  • Benns tycker att jag skall sätta på en M66 profil
  • Jag funderar på en M28 Safir profil
  • Alla andra seglare säger att jag ska ha M66 utom Jocke som tycker att jag skall testa med M28.
  • M28 är för mjuk
  • Viktskillnad M66 3,85 kg/m M28 2,86kg/m =  1kg/m = totalt hela masten ca 13 kg
  • Viktskillnad den gamla masten S2 4,07 kg/m M66 3,85kg/m =  0,22kg/m = totalt hela masten ca 2,86kg
  • Fördelar M28 vikten
  • Nackdelar M28 för mjuk 
  • Fördelar M66 hållfasthet och styvhet
  • Nackdelar M66 vikten
Vad ska jag göra?

Det ser ut som att det kommer att kosta mig en del.
  • Åldersavdrag på röret 15% ca 4000-5000 sek
  • Om maximal otur 5000 sek i självrisk
  • Totalt ca 10000 om inte motparten står för självrisken
Jag får hoppas på det bästa då blir det "bara" ca 5000 sek. Fan!

Etiketter: ,

lördag, maj 09, 2009

Lidingö Runt ett mastbrott

Efter en taflig start seglar vi upp oss och när vi kommer till Askrikefjärden efter en läns som loggade 11.8 knop och går ner på kryss så ligger vi tvåa efter Viktoria. Det går bra! Men det är hård kryss och de nyare SK30orna kommer i kapp. På väg in på målrakan blir vi omseglade av både Svahla, Pelican och Inga-Britt men är vi gått humör. Vi har lägst LYS och borde komma sämst tvåa om vi håller i. Men när vi har ca 800 meter kvar till mållinjen möter vi en båt som redan gått i mål (den som bogserar oss). Vi seglar för styrbords halsar och de för babord, det är byig vind och vi pendlade fram och åter. De väjer inte utan vi hamnar i lä om dem och Ellens masttopp krokar i deras akterstag och med ett snäpp är masten av. Sådan är seglingen men jag tycker att Ellen borde få lite tur nu........ Men men!






Etiketter:

onsdag, maj 06, 2009

Lidingörunt 2009

Bra uppslutning av SK30:or i år. Nu är det bara att hoppas på ljumna vindar och vackert väder på lördag.

SK 30 86 ELLEN III Stenberg Patrik SSG1.17
SK 30 150 INGABRITT Karlin Victor SSG1.18
SK 30 212 PELICAN Lake Peter RYC1.20
SK 30 220 VICTORIA Klinga Bertil ÄBK1.20
SK 30 230 SVALAH Falkenmark Andreas VSS1.20
SK 30 236 NONAME Johansson Thomas TÄBK1.20

Etiketter:

lördag, maj 02, 2009

Sjösatt 25 april


Etiketter:

Sjösättning


Etiketter:

Rylard

Ett par lager fernissa och sedan i sjön.

Etiketter: