torsdag, augusti 30, 2007

Helvete!

Idag gick det åt helvete! Jag sågade ett par mm på fel sida om strecket och det blev fel. Men det var bara att limma ihop bitarna och bita ihop. Det kommer en noskon av rostfritt stål på fören och med lite bets hoppas jag att det döljer lasken. Fören är ju det första man ser vid bryggan.
Lask

Hyvlad och sicklad lask
Skarndäck i aktern

Etiketter:

Nya skarndäck

Det är fantastiskt tillfredsställande att arbeta med nytt virke. Men det är också nervöst då det inte finns marginaler att göra fel det finns inte ekonomiskt utrymme för det.




Etiketter:

Höststart

För att komma igån igen med båten efter det att jag fick ta av mig halskragen så var det svårt, riktigt svårt att komma igång igen. Men jag beslöt mig för att göra lite enkla och konkreta saker för att hanverkssinnet skulle komma tillbaka. Tre muttrar på tre kölbultar behövde bytas då de hade fått en ordentlig midja, (dålig mobilbild). Strecken ni ser på 1 tumms muttern ärhål in till gängorna. Det krävdes en del våld för att få bort dem så gängorna behövdes rensas upp efter misshandeln.
Fd. 1 tumms mutter

Etiketter:

måndag, augusti 27, 2007

Första skrovet taget ur formen

Nu har tyskarna gjort den första båten i den nya formen som de började arbeta med i vårvintras. Jag hoppas verklingen att de hinner klart med båten så att hon kan vara med och segla Europa Cupen nästa sommar i Saltis. Fler bilder kika på Thomas Bergners hemsidan under Aktuelle Meldungen! Kölen är ingjuten i plasten. Jag undrar hur hon skulle klara en sommar i svenska vatten?

Etiketter:

lördag, augusti 25, 2007

S10 La Morena

Stilstudie. Nära sammarbete mellan skepparen, Nisse Forsfelt,och rorskvinnan, Kristina Lundevall. Men vad är det de gör?




Etiketter: