måndag, juni 13, 2005

Info om Ellen III

Båttyp: SK30
Konstruktör: Harry Nordgren
Varv: -
Byggnadsår: 1923
Ort: Linköping
Deplacement: 2,5 ton
Löa: 12,35 m
Bredd: 1,87 m
Vattenlinjelängd: ca 9 m
Djupgående: 1,55 m
Material i skrov: Mahogny med furubotten
Däck: Oregon Pine
Segelyta (stor+fock): 30 m2
Riggtyp: 3/4
Tecken i seglet: 30, S 86
Motor: Utombordare
Sommarhamn: Segel Sällskapet Gäddviken
Vinterplats: Segel Sällskapet Gäddviken

Ägare:
Patrik Stenberg: Finntorpsvägen 7: 7tr 131 36 Nacka
Mobil: 070-851 03 71
Historik
Hösten 2000 kom jag över Ellen III då den stått på Viggbyholms marina utan täckning i ett par år. Det var en segelkamrat från Gäddviken som fick nys om båten och efter lite turer så övertog han båten och jag köpte den av honom för en symbolisk summa. Ellen var då i ett bedrövligt skick och en stor renovering startade. Under vinter 2000/2001 lades det ner ca 1000 mantimmar på renskrapning, omnåtning och dödträbyte, som var genomruttet, samt den vanliga vårrustningen. Nu återstår däcksbyte och tusen andra saker.
Ellen III är originalnamnet, under ett par år så seglade hon under namnet Brisingamen. Historien om båten är brokig. Enligt ett gammalt mätbrev är Ellen III den sista 30an som är byggd med gaffelrigg. Hon riggades dock ganska tidigt om, men det visade sig att hon var för vek med hög rigg och 30 kvm segel. Ellen riggades då ner och mättes in som A22a och seglade som det i närmare 40 år.
Någon gång på 1970-talet (tror jag) riggades hon åter om till 30a med följden att kölen sänktes till dagens djup 1,55. Det fick också inverkan på sittbrunnen då roderhjärtstocken flyttades bakåt och sittbrunnen förlängdes. Innan sittbrunnen fick sitt nuvarande utseende så hade hon en självlänsande sittbrunn vilket jag skulle vilja återställa.
Under 1980-talet kappseglades hon ganska flitigt och hon fick en ny aluminiummast och annat fintrim. Efter en sommar med båten så ser jag att hon har potential att bli en snabb båt i öppna vindar. I hård bidevind känns hon lite vek, men med nya försegel till denna säsong så hoppas jag att hon kommer att segla mer upprätt.
En annan dröm som jag har (drömma får man det kostar inget) är att tillverka en ny gaffelrigg. Ritningarna som jag fått tag på genom SSKF visar en otroligt vacker båt. Om någon vill sponsra mig med segel till en gaffelrigg så bygger jag en. Finns det mer information om båten så var vänlig att delge mig den.

Etiketter: