lördag, september 29, 2007

Lite små fix

Idag gjorde jag klart knäna på styrbordssidan. Sedan blev det lite småfix med skarndäcken, bla annnat fräste jag en snygg pärling. Nu är det dags att montera skarndäcken. Jag hoppas jag får tid och mod i morgon mellan avmastningarna.
Pärlad undersida

Styrbords knän med svettsad fläns



Etiketter:

fredag, september 28, 2007

Smidesarbete

Det är verkligen något speciellt med att arbeta i rostfrittt. Det är hårt att borra i, det är svårsvetsats (med vanliga pinnar och dålig ström) men när man får till det blir det jävligt snyggt. De nya horisontalknäna runt mastbalkarna blir starka, mycket starkare än original.




Etiketter:

torsdag, september 27, 2007

Balk till akterkant sittbrun, del 2

Så blev balken till sittbrunnen. Det kanske var lite överdrivet att göra den i ett stycke då det nästan inte blev något kvar i mitten efter uttaget för roderhjärtstocken. Men det ser snyggt ut för tillfället. Snart kommer det inte att synas alls när däcket och sittbrunssargerna kommer på plats. Men jag vet om att det är snyggt gjort.
Jag var på skroten och köpte en stump rorstfritt rör för en tjuga. Nu skall röret kapas till, samt att hag skall svarva en bussning i delrin för att få bort roderglappet.

Etiketter:

tisdag, september 25, 2007

1,1,1 dns,dns

Det blev resultatet vid årets sista kapsegling med M22 88. Vi kunde tyvärr inte vara med på söndagens segling varför vi kom två totalt. Men seglingen på lördagen var övertygande även fast vi inte seglade speciellt bra.
För SK30 219 Malin blev resultatet det vanliga 1,1,1,1,1. Kommer de att hålla formen även nästa år under Europacupen? Jag hoppas verkligen det, samtidigt som det vore roligt om fler av de nyare svenska plastbåtarna kunde ägna sig åt lite träning och ge Malin en match om segrarna.




Etiketter: ,

fredag, september 21, 2007

Balk till akterkant sittbrun

Trodde det var klart att lägga på locket men när jag kikar runt på båten så ser jag att det finns en och annan detalj som är enklare att åtgärda nu när jag kommer åt. Behövde en balk på 65 mm tjocklek. det hade jag inte så jag fick limma upp en.

Etiketter:

onsdag, september 19, 2007

Vikingarnas inbjudningssegling

Det blir fem startande trettior till helgen på Värtan.

Jacana
Malin
Gryning
Svahla
Renaissance

Lycka till!

Etiketter:

Friser

Har idag sågat och hyvlat till lister som ska bli friser runt ruffen. De blir ca 18x25 mm och 6,50 m långa.


Etiketter:

Ett moment klart!

Nu är alla skarndäcksbitar klara. Det återstår bara lite klister och ca 600 skruv för att fixera dem. Men jag har lite små fix kvar innan jag skruvar fast dem, det är så mycket lättare att komma åt när locket är av.



Etiketter:

lördag, september 15, 2007

Ännu en lördag på jobbet!

Tänk om jag kunde få lön för mödan. Idag gick jag ungefär -400 kronor back per timme. Tröttnade på min gamla B&D skruvdragare så jag tog cykeln till Clase i Sjön och investerade två lakan i en proffsmaskin av märket Bosch. Jävlar vilken skillnad! Bra tyck i bra grejer och borren sitter kvar i schucken. Dagens arbete syns på bilderna. Babord klar, styrbord i morgon sedan är det bara att borra ca 600 hål i skarndäcken och limma dit dem.




Etiketter:

Akterskarndäcksbiten

Efter basning och hyvling börjar biten ta form. Men det hade nog gått fortare att hyvla ut biten ur en 2" planka vilket jag nästan hade när jag började. Jag lär så länge jag lever.


Etiketter:

onsdag, september 12, 2007

Bau der ersten Rumpfschale(n) des 30er Schärenkreuzers

Skrov nummer två plockat ur nya formen, de arbetar effektivt de där tyskarna. Mer info och bilder Bergner-bootsbau kolla under Aktuelle meldungen.

Etiketter:

Basning

Jag lät mahogny ligga i baslådan i fyra timmar och det räckte verkligen till. Jag hoppas att biten håller formen. När jag i söndags provade att basa ämnet i ca två timmar och böjade äver aktern på båten så gick det inte, pga av att det var svårt att få fast tvingarna. Med giggen gick det hur enkelt som helst och det tog inte mer är 45 ninuter att göra giggen.



Etiketter:

Baslåda

Var i lördags tvungen att bygga en baslåda för att få till skarndäcksbiten till akterspegeln. Jag borde ha hyvlat ut den i en homogen bit men jag hade för lite mtrl. Vi får se om det funkar. Jag hittade lite smått och gott på hamnplan som gick att använda så efter två timmars letande och snickrande så var lådan klar.





Etiketter:

onsdag, september 05, 2007

Mer skarndäcksjobb, det tar tid!

Dagen börjar med vapenvård. Det är viktigt att få till den där riktiga skärande på eggen för att kunna göra snygga bladlaskar. Det tar sin tid men nu är det momentet snart klart.


måndag, september 03, 2007

Fören tar form

Efter motgångar förra veckan har jag nu fått dit skarndäcksbitarna i fören. Men det är irriterande att det blev fel. Men det kommer nog inte att synad såmecket när det är klart.


Bäverhyddan gick till botten!

Måste sälja ögonstenen......... Mycket billig vid snabb affär och borttransport......



Etiketter:

lördag, september 01, 2007

SWE 219 Malin sopar banan på Runt Lidingö

Vilken dag, vilken propaganda för seglingssporten och Skärgårdstrettian. Vi formligen sopade banan med de andra båtarna. Fyra på seglad tid i startgruppen, etta på räknad tid i startgruppen och totalt. Inte illa för en båt byggde efter en regel från 1925 och med ett lys på 1.20.

SWE 219 Malin, konsturktör Arvid Laurin Jocke, Jonas och Martin.

Efter lite förberedelser vid Lidingövarvet så får vi en fin start ganska mitt på linjen och kan sträcka ut efter Lidingö landet. När vi kommer fram till öns nordvästra hörn är det vi som får upp spinnen först. Det formligen smäller till i Malin och vi gör ett ryck på 200-300 meter.
Kolla minen på Martin, det går undan och övriga båtar kommer efter. Vi valde ett spår mellan Lidingö landet och babordsprickarna och seglade en aningens kortare väg.
Alla höglysare i kölvattnat och det tog nästan 45 minuter innan de kom ikapp, ja tre av dem.
Till vänster första båt i mål, till höger snabbast båt på räknad tid och enda båt under tre timmar på beräknad tid.

Tack för en fin dag på sjön!

Etiketter: