tisdag, februari 23, 2010

Resumé av VM och EM äventyret i Ungern/Österrike

· Torsdag åkte jag och Lönegren från Stockholm kl 12.00. Färja från Göteborg 19.00 till Kiel, framme 09.00

· Fredag genom Europa ca 1500 km, framme 01.30 natten mot lördag i Balatonfrüde

· Lördag packa upp jakt på Balaton och mätning av medar, tre av fyra slott mäter ej in.

· Söndag första seglingsdag. Massor med snö, segling post pond och flytt från Ungern till Österrike

· Måndag kval, 72 startande 700 meter startlina, C 28a och 29a, två seglingar. 3 seglingar i A och B. Bor på kallt hotell i Mörbisch am See och seglar på Neusedler See. Start i Ungern och kryssmärke i Österrike. Roligt och men mycket fågelskit på isen som slöar ner medarna,

· Tisdag sista dagen för VM, 8-12 m/s, fem seglingar i C och fryra i A och B. Det var fem hårda kör på blank skrovlig is i hård och vind med blodsmak i munnen efter avslutad segling. Ca 2 km mellan märkena och snabbaste jakter i A hade varvtid på 3 min 24 sec. Det small i princip varje kör med stora materialskador som följd men tack och lov inga allvarliga personskador. Dagge körde ihop med Lasse L och var tvungen att bryta och kunde inte segla EM. Gunnar körde ihop men en Jänkare men fullföljde. Lindgren körde sönder styrbelaget, igen! Luks mastade av i sista köret. Om inte troligtvis pallplats? Polsk dominans.

· Onsdag Kval i D kommer inte vidare vilket många andra Svenskar gör. En segling i D fler i övriga. Bryter dagen på grund av skymning. Fina seglingar på bra is nära depån. Snöfall på väg.

· Torsdag, snö! En segling i D minns ej övriga men endast A kör totalt tre seglingar. Bra med vind och mycket snö på isen. Tvungen att segla med stängd mun på kryssen för att inte få snökallsup. Likheterna med puderskidåkning var slående. Det var jubel under hela seglingen fram till dess att ett block i bommen lossnade och det blev tungskotat och svårt att slå. Dålig placering med 13onde totalt i C. Mina mål nådes att vara på övre halvan oavsett i vilket heat jag startade.

· Fredag i depån får vi information om att seglingarna är avbrutna på grund av snödrivor och för hård vind. Snabb ihop plockning för att hinna med färjan i Rostock kl 23.00. Det blir en snabb färd genom Europa, Österrike, Tjeckien och Tyskland innan vi kommer fram. Hela Europa är i snökaos och i nordtyskland är vägarna glashala. Vi kommer till Rostock med 30 minuters marginal och Racing sektionen kommer fram precis för att hinna med.

· Lång, lång väntan på start.

S726 Stenberg

Etiketter: