onsdag, februari 27, 2008

Måndag kväll

Jag hann arbeta 3½ timme i mådagskväll. Kantfräste hålet vid förluckan och fräste ner för ramträ. Det visade sig vara ganska onödigt kom jag på i efterhand då färlucka kommer att täcka ramträt. Men det ser snygt och pryfligt ut. Dessutom hade jag fuskat lite med ribben mot luckhålet så jag var tvungen att göraramträ, det var också bestämt från början att det skulle vara så. Men som sagt lite onödigt.



Kan inte låta bli att visa en bild från förskeppet. Det är så vackert med fernissan, den gråa Rylardfägen och blymänjan tillsammans med det rostfria.

Etiketter:

Besök Stockholmsmässan 1-9 mars

Skärgårdskryssare på båtmässan

SWE 230 Svalah (2000) tampas mot underteckands jakt SWE86 EllenIII (1923) utanför Sandhamn

Inför skärgårdskryssarregelns 100-årsjubileum 2008 kommer SSKF att visa fyra skärgårdskryssare på Allt För Sjön - Stockholm International Boat Show i Älvsjö 1-9 Mars. Vi kommer att ställa ut skärgårdskryssare från fyra olika klasser: 22, 30 , 40 och 55 m2.

Båtarna är ganska olika till typen. Det är en gammal, kort och knubbig tidig skärgårdskryssare, en från 1925 då båtarna var som mest långsmala, en A22 från sent 1940-tal då båtarna var relativt lika dagens båtar och en helt modern SK30 byggd 2000.

22 m2 Skärgårdskryssare Paloma A22 konstruerad 1948 av Knud Reimers. Typisk A22 som 60-år gammal fortfarande är konkuranskraftig på kapseglingsbanan. Dessutom klassiskt vacker med mahognyskrov och däck i oregonpine.

30 m2 Skärgårdskryssare Svalah Svalah är från den sista generationen av skärgårdskryssare som Knud Reimers konstruerade. Exempel på hur en nybyggd Skärgårdskryssare kan se ut. Skrov i plast och däck samt ruff i trä. 30 m2 Skärgårdskryssare är den internationellt mest spridda klassen.

40 m2 Skärgårdskryssare Rival Rival är en av de sista båtarna som är konstruerad efter 1920 års skärgårdskryssarregel, som är den regel som har gett de mest extrema skärgårdskryssarna. Konstruerad av Yngve Holm 1925 är Rival en bra exempel från denna tidsepok.

55 m2 Skärgårdskryssare Rio Rio tillhör den första generationen skärgårdskryssare och är därför relativt kort och knubbig. Konstruerad av August Plym 1914 visar hon hur de tidiga skärgårdskryssarna ser ut.

Etiketter:

måndag, februari 25, 2008

100års jubileumsfest Vinterviken

Jag hade inga speciella förväntningar om festen, men jag tycker att den blev riktigt, riktigt lyckad. Dag Jensen, Per Thelander den bullriga mannen från SSF höll alla bra tal. Störst överraskning var Kalle Klingas spontantal, men kanske mest av allt var det Hasse Samuelsson, som slog till med ett mycket bra och trevligt tal. Kvällens höjdpunkt var ändå Svenne Mattons pokal som överlämnades till Hasse för hans snart 40 åriga insatser för Skärgårdskryssare. Pokalen skall vara ständigt vandrande.





Etiketter:

Tyskbesök

Fick beröm av Andreas, han tyckte jag var en duktig båtbyggare. Han var mycket imponerad över arbetet och att jag skall segla till sommaren.

Etiketter:

söndag, februari 24, 2008

1908-2008

Skärgårdkryssarregeln är omskriven ute i världen, Sailinganarchy .

Etiketter:

fredag, februari 22, 2008

Grand Hotell 1908-2008

Idag var SSKF tillbaka där allt startade. För 100 år sedan höll SSF seglardag på Grand Hotell och beslöt att anta Skärgårdskryssarregeln. Och idag på 100 års dagen överlämnade Hans Samuelson ordf i SSKF en plakett till Grand hotell.

"Den 22 februari 1908 på seglardagen på Grand Hotel godkände SSF de av KSSS antagna klasserna upp till 55 kvm och dessutom en på 22 kvm. Därmed var skärgårdskryssaren officiellt godkänd som nationell klass, Sveriges första."

Grand Hotell
Hans Samuelson och Johan Stenberg



Glad hotell manager

Etiketter:

Skärgårdskryssarregeln 1908-2008

Idag den 22 februari var det 100 år sedan som Skärgårdskryssarregeln antogs på Grand Hotell i Stockholm.

Skärgårdskryssarregeln 1908-2008

Skärgårdskryssaren är Sveriges bidrag till seglarvärlden. Den är en elegant och snabb båt som har byggts i över 1200 exemplar sedan regelns tillkomst 1908. De flesta Skärgårdskryssare seglar än idag trots att de gott och väl passerat pensionsåldern. Båtar byggda enligt Skärgårdskryssarregeln är lämpliga för både kappsegling och långfärdssegling, dock främst i skyddade farvatten. Regeln består av mått- och byggnadsbestämmelser för att skapa välseglande och beboeliga båtar med lång livslängd.

Läs mer och se vackra bilder på blur.se och skota.se .

Etiketter:

Kvällsarbete 20.00-00.15


Etiketter:

Slutmontering av fördäck






Etiketter:

Detaljer



Etiketter:

onsdag, februari 20, 2008

Nya 30or

Nya 30:or pressenteras, (om jag förstår tyskan rätt) Den ena är den som jag tidigare skrivit om som är tagen ur den nya pluggen och den andra är Arturs nya kallbakade båt. Vilka skönheter!

Etiketter:

tisdag, februari 19, 2008

VM DN isjakt i Polen

Uppdatering: Slutresultat

Uppdatering: http://www.eissegeln.de/ Det är avgjort och Thomas Lindgren hamnade på 4e plats.

Efter 5 seglingar är S81 Thomas Lindgren 3a och

S8 Fredrik Lönegren är 6a i Division: A GOLD.
Bilderna är från SM 2006

I Division: C BRONZE hittar vi den kända SK30 seglaren Erik Zarin på en 39 plats efter tre seglingar, bra gjort Erik.
De seglar fram till den 23 februari. Resultat efter två dagars segling.
uppdatering
Den här sidan sailracing skriver en del om DN segling och mästerskap.

Etiketter:

söndag, februari 17, 2008

Idag på förmiddagen monterade jag mittfiskarna på akterskeppet. Det var vad jag hann med då jag hade kavlitetstid med familjen på eftermiddagen.




Det börjar se ut som en båt. Nu återstår montering av mittfisk och mastgård på tisdag kväll. Sedan primer i nåtspåret båttning och nåtning. Ett par dagars sliparbete montering av sittbrunssarger, luckramar och 8-10 lager Rylard fernissa. Klart!

Etiketter:

lördag, februari 16, 2008

Sittbrunnssarg

Sittbrunnssargerna gjorde jag klara idag då det var för kallt att limma och montera mittfiskarna. Imorgon söndag är det plusgrader igen och då lägger jag på locket. Sargerna monterar jag när däcket är nåtat och utslipat. Det är enklast så!





Etiketter:

Rengöring av skruv

Idag ängnade jag en timme åt att göra ren gamla skruvar som jag tog ut ur Ellen när jag rev henne 2004. Jag behövde ungefär 150 skruv till och var förbi Sifverts här om dagen. Skruven kostade 450 sek +moms för 100 st och såldes i förpackning om 200. En timmes arbete blev ganska billigt.


Etiketter:

fredag, februari 15, 2008

Genomföringar

Tack till er som engagerade sig för att hjälpa mig hitta kulgenomföringar. Det var väldigt enkelt, de fanns på Watski. Jag har ändå varit på ett par Watskibutiker i Stockholm, men ingen har känt till produkten. Detta trotts att den finns i deras nätkatalog, bara man letar lite. De var dyrare än hos Danska Börresen, 351:-/st. Benns fick hem dem på en vecka.

Etiketter:

torsdag, februari 14, 2008

Pluggborr ½"

Hej

Är det någon av läsarna i Stockholmstrakten som har en ½" bluggborr. Jag har en uppsjö gamla hål i ruffen på insidan som jag inte vill borra upp till 14 mm.

Etiketter:

onsdag, februari 13, 2008

Glad!

Fick en bild från Allan Förberg som driver www.skota.se. Han var ner i hälsade på i lördags.

Etiketter:

tisdag, februari 12, 2008

Två dagar på nya arbetet=två kvällar vid båten

Jag har varit ner och fernissat undersidorna på mittfiskarna och mastgården måndag och tisdag kväll. Jag hoppas jag hinner ner en kväll till den här veckan så att jag kan montera allt på lördag. Nu är det 3-4 lager blank fernissa och ett lager matt.

Etiketter:

söndag, februari 10, 2008

Meddelande till nästa renoverare

Etiketter:

Småarbeten

Idag har jag ängant mig åt lite småarbeten. Skruvat dit de två sista däcksribben på fördäck, limmat en kloss till akterknapen, fernissat undersidan på mittfiskarna och mastgården, etc. Samt att dra skruv genom de gamla hålen i ruffsargen ut genom frisen och in i ribben närmas ruffen. Det var lite närvöst men med tolken som ni ser på bilden nedan så gick det bra. 75 mm långa skruv för att dra ihop paketet.
Vacker undersida. Detta kommer jag att vakna till i sommar.


Etiketter:

lördag, februari 09, 2008

Däcket klart

Alla delar till däcket är nu klara, skönt. Under nästkommande vecka hoppas jag kunna göra slutmonteringen. Sedan återstår en hel del smått och gott.

Det som inte är fernissat skall epoxilimmas.
Mittfiskens undersida

Etiketter: