onsdag, oktober 27, 2010

CS´s resa i söderled anno 2010-02-04 – 13

I samband med WC/EC för DN-jakter

av Tord K

Torsdag I Sandviken hemma hos Dag Lindström samlades Chris Williams, Tord Kvartsén och Bengt Sjöberg för att gemensamt åka söder ut.Vi lastade Dags bil med tre utrustningar utom Bengts planka somfick åka högerstyrd Volvo (Chris). Efter att Inger bjudit på en god pastalunch startade vi kl. 1100 med riktning Göteborg i avsikt att ta färjan till Kiel. Efter ett fikastopp i Laxå anlände vi Gbg 17.30, dit även några av huvudstadens hjältar hittat, nämligen Dagge och Nisse samt Oskar som hämtat Kjell, Fredrik och Patrik. Fem bilar och tio förväntansfulla seglare. Åke o Bokis åkte från Nynäshamn, Gustring, Linkan, Håkan och Gunnar åkte från Trelleborg liksom Lars och Per. Coachen Thomas och fotografen Oskar flög, som sig bör, till Bratislava på lördagen. En trevlig middag på färjan, som inte var överbefolkad direkt, avrundade första dagen på en nätt tripp genom Europa. (52mil).

Fredag Vi angjorde Kiel strax före nio. Ett pinkstopp, tre tankningar och två matintag senare stannade vi utanför hotell Flamingo i Ballatonfüred kl. 01.0. (150 mil). Lite av ”Sällskapsresan” blev det,för vi fick bo i annexet, men det var högklassigt till skillnad mot Stig-Helmers ”vindsvåning”.

Lördag Frukost 09.30 efter en skön sovmorgon. Sedan skulle vi hitta ”the launchingarea”. Ingen skyltning och bristfällig vägbeskrivning, men det ordnade sig med hjälp av telefonlotsning från ”Chris”. Vi i vår tur guidade Dagge o Nisse. Efter avlastning och riggning klämde vi en korv med bröd och en mugg te, inköpt av en ”inföding” som faktiskt kunde lite svenska. Invigning kl. 15.00. Några provseglade den snöfläckiga isen. Det började snöa lagom till invigningen så farhågorna växte, skulle de som seglade, bli de sista på Balatonsjön? 180 seglare från arton nationer hade mött upp och Patrik fick förtroendet att hissa fanan till ”Du gamla du fria”, inte ett öga var torrt. Efter helgen skulle det lätta på trycket på hotellet, vi skulle då kunna flytta ner från annexet till huvudbyggnaden. Cruisingsektionen var välkommen ner redan nu, inkl. Bengt. Vi åt en god middag innan vi rundade av med en öl i baren tillsammans med Mats L och Dan B, i avvaktan på startlistlistorna.

Söndag Efter frukost drog vi till isen och skippersmeeting kl. 09.00. Balaton hade snöat igen under natten, så nu var goda råd dyra Stanislaw M meddelade att Niklas M-H hade åkt till Österrike för att kolla av gränssjön Neusidlersee, som låg SO om Wien.

”Plocka ihop och lasta grejorna” var ordern. ”Final decision”

vid 10.30 av Jörg Bohn som också gav vägbeskrivning till Mörbisch am See, drygt tjugo mil ”hemåt”. Vi checkade ut 11.15 och drog norrut. Tillbaka mot Veszprem och vänster mot Wien. Strax före Sopron hittade vi en genväg, vilket gjorde att vi var först av de ”blågule”. Vi ville inte förstå ”cykelvägsskylten”, det gick ju att köra bil där.

Vi riggade båtarna och fick även ”masa oss in” en bit för att inte vara på privat mark. Nu var inte den efterlevnaden så god bland de övriga, så vi kunde gott ha stannat.

Därefter letade vi reda på hotell Drescher som Thomas Gross fixat, dvs han grejade övervåningen åt hela gänget, med tanke på att där skulle det bli det varmt först. Annars var det tänkt att hälften av oss skulle bo i grannbyn Rust. Vi fick ett svinkallt hotell i två dagar, för femtio euro/pers och natt inkl. halvpension.

Middag 18.30. Coach Gross passade på att dela ut diplom för, som han uttyckte det ”särskilda bedrifter”. Det första gick till S515 för ”kreativ gränspassage”, avseende den nämnda cykelvägen. (Utnämningen kom att gälla vid ett senare tillfälle också). Efter ett mastbyte och start längst ut på linjen, rundade S 515 Gränsstenen och tog kryssmärket som tvåa. Vid gränsstenen hade för övrigt L 37 seglat ner i en spricka på vägen ut till start. Lite senare höll Lasse Lantz ett tal och överlämnade ”Årets rookie 2009”, till Håkan Söderberg. Håkan är den ende som fått den två gånger, första gången när han hette Jonsson.

Måndag Skepparmöte tio, första start elva. C-kvalet, som Åke L spikade. Dessutom gick Gunnar S och Nisse O, samt på ett ”bananskal” efter en protest, Oskar W till B-fleet. Där spikade Åke igen och vidare gick också Kjell A. Så var det dags för första A-fleet och ”Doktor Luks” tog sin tredje spik på raken, nu var det något stort på gång!

Övriga resultat har i skrivande stund lämnat medvetandet.

Efter dagens seglingar bjöd värdarna på glühwine med tilltugg och Gareth brände sedvanligt av ”sitt fyrverkeri”. Efter en hel dag på isen satt duschen och middagen som en ”smäck”.

Lasse och Per hade inhandlat en uppsättning snapsglas som kom att gå runt i rummen som bjudwhiskeyglas, och nu var det premiär hos ”donatorerna”. Dagens diplom gick till Åke för ”bästa skåpställning”.

Tisdag 7-9 m/s och bra fart på seglandet, men det innebar en del haverier också, både enskilt och ”i rote”. Som tur var inga allvarligare personskador, bara lite ”repor i lacken”. Värst var det för Dagge och Lasse. Dagges jakt blev obrukbar och Lasse gjorde av med en hel del medhavd epoxy i en lokal som han hittade hos ett lokalt båtvarv.

När röken lagt sig på slagfältet för dagen, var VM avgjort.

Vi fick resultatet inofficiellt av Thomas innan middagen, då han blåst till samling på sitt rum. Öl, korv, resultat och erfarenheter föregick middagen. Dagens diplom gick till Lasse Lanz för ”positivt tänkande i en negativ situation”.

Hade inte Åke brutit masten så hade han nog blivit fyra, istället för åtta. Fredrik blev nu bäste svensk med en sjunde plats, Gustring 29, Linkan 40 och Kjell 50.

Silver-fleet: Oskar 14, Stefan 26, Lasse 34, Dagge 36, Bengt 45,Gunnar 46 och Nisse 49.

Bronze-fleet: Dag 4, Håkan 6, Tord 16 och Patrik 25.

Onsdag EM-start och det blev fyra fleeter. O-vind 1-3 m/s, chansartat. Banan flyttades efter varje kval för att slutligen hamna på en nord-vind. Håkan S stod för dagens uppåkning, från D till A. Ron Sherry vann första. Två A och två B seglades där Linkan var trea i sista. Fredrik bröt i ledning p.g.a. sin ljumskskada vilken han ådrog sig vid en räddnings insats av en skenande jakt. Cruisingsektionen fördrev tiden med att segla till det, tidigare rundade ”statsgränsmärket”.

Vi var åter på hotellet vid 18-tiden för att snygga till oss till pris- utdelningen som skulle gå av stapeln på hotellet i Rust. Det var ”fritt i baren” men vi hade en övervakande coatch som krävde resultat, redan dagen efter, så ingen ”sköljde bort” den kvällen.

Torsdag Snöfall och 7- 10 m/s, enstaka bara fläckar i banan, annars 8-12 cm tjocka högar. Vi seglade till 13-tiden, då var sikten ”rätt dålig” och seglingsledaren avvaktade. A-fleet hann två, vi övriga ett, race. Efter en stunds avvaktan blåste ”Stan” av dagens seglingar och kallade till nytt skepparmöte påföljande dag 09.00.

Dusch, bastu för en del. Efter en korv med öl innan Dag och undertecknad tog oss an hans verktygslåda, som fått åka in från isen utan ett tättslutande lock. Den var full med snö.

Under middagen utökades diplomutdelningen. Dag som ”ledamot i racingkommittén under 2010-2011”, Oskar Kihlborg ”Instamatic trofén”, Patrik för bevarandet av ”Mejerandan” och Linkan för ”återkomsten i toppen”

Efter middagen bjöd de lokala vinproducenterna på vinprovning och Dag vågade sig på att vara ”nasare” i foajén med Peter Falk- Rönne´s beslagssatser. Han höll på fram till midnatt. Resultatet nämndes aldrig men lådan såg lika tung ut som från början.

Fredag Sedvanlig frukost och nere vid isen 08.30. Strax före nio avblåstes tävlingen och prisutdelning avhölls 09.30. Hård vind i kombination med tjocka snöhögar gjorde att säkerheten äventyrats om vi seglat. Bernt Zeiger blev europamästare och Linkan 5:a.

Efter lastning och ombyte i hotellfoajén så ”stod vi på” norrut mot Rostock för att om möjligt hinna med 23-färjan till Trelleborg. Det blev en liten ”utflykt” på den tjeckiska landsbygden norr om Prag då vi trodde att vi skulle följa E65: an i stället för E55: an. Vi var vid färjan 45 min innan avgång, då hade Lasse och Per varit där en god stund, de åkte direkt på morgonen. Dagge, Fredrik och Gustring med släpet hann också med, även om det var på håret. Vi åt en middag för 200 spänn, men det var det värt efter den sträckkörningen, med bara tankstopp.

Lördag Sista etappen startade 06.00 i Trelleborg mot Sandviken via E6:an- E4:an till Norrköping, vidare över Katrineholm-Eskilstuna med lunch i Torshälla som Ann-Mari bjöd på. Hem via Västerås, där vi också lämnade en Optimiststagsats till Adolfsson.

Vi stannade i Sandviken för en sista avlastning av L 200: an kl.17.00 Inger bjöd på fika innan vi skiljdes.

410 mils bilåkning och en veckas seglingsupplevelser var till ända.

Etiketter: